010 - 4413111
Home » Van de 80/20 regel naar de 20/1 regel

Van de 80/20 regel naar de 20/1 regel!

Bart de Kloe

door Daan Schmidt

Het is maandagochtend en je begint vol goede moet aan een nieuwe werkweek. Je neemt je voor dat deze week anders wordt dan vorige week. Deze week ga je wel je doelen bereiken. Nu ga je wel toekomen aan dat belangrijke dossier dat er al een tijdje ligt. Ze mogen je alles vragen, maar twee uur per dag zijn van jou, want je wil dat idee uitwerken waar je al een tijd mee rondloopt.

En dan is het vrijdagmiddag 17 uur. Je stapt in de auto op weg naar huis om van het weekend te gaan genieten. En je moet opnieuw concluderen dat het er niet van gekomen is. Er kwamen onverwachte zaken tussendoor. Je baalt, maar probeert jezelf van je rotgevoel af te helpen door jezelf te vertellen dat het wel legitieme redenen waren waarom je er weer niet aan toegekomen bent. 

Herkenbaar? Voor de meeste leidinggevenden en ondernemers die ik coach is dit herkenbaar. Sterker nog; zei geven me regelmatig dit soort verhalen. Ze voelen zich machteloos. Het gaat al zolang zo dat ze bijna niet durven te geloven dat het anders kan. 

Het goede nieuws is dat het anders kan en in dit artikel vertel ik je graag hoe.

We kennen allemaal de 80/20 regel. Oftewel het Paretoprincipe van de Italiaanse econoom Vilfredo Pareto. Hij stelde in 1906 vast dat 80% van de bezittingen in Italië in handen was van 20% van de Italiaanse bevolking. Dr. Joseph Moses Juran, een pionier op het gebied van kwaliteitscontrole management, populariseerde dit idee en kwam er bij General Electric achter dat het principe universeel bleek te zijn:

• 20% van je inspanningen leiden tot 80% van het resultaat.
  • 20% van je klanten zijn goed voor 80% van je omzet.
  • 20% van je medewerkers zijn verantwoordelijk voor 80% van je omzet.
  • Etcetera.

Gary Keller, de medeoprichter en voorzitter van Keller Williams Realty Inc., het grootste onroerend goed bedrijf van de Verenigde Staten, schrijft in zijn boek ‘The One Thing’ dat je het Paretoprincipe nog extremer kan toepassen. Het succes van zijn bedrijf, dat hard op weg is om het grootste onroerend goed bedrijf van de wereld te worden, wijdt hij toe aan de 20/1 regel. 

Je kunt de belangrijkste 20% nemen en hieruit de belangrijkste 1% halen. De vraag die je dan aan jezelf kunt stellen is (omwille van de kracht ervan heb ik deze vraag niet vertaald);

"What is the One Thing I can do such that by doing it everything will be easier of unnecessary?"

Deze vraag kun je overigens voor alle gebieden in je leven stellen, maar laten we ons voor nu beperken tot ons werk of bedrijf. Onze dagen en weken worden makkelijk gevuld met allerlei bezigheden. Maar wat kunnen we deze week doen, vandaag doen, nu doen, dat daadwerkelijk een groot verschil gaat maken? 

Nu hoor ik je zeggen, ja dat klinkt heel mooi, maar ik heb nou eenmaal allerlei vergaderingen, afspraken en verplichtingen in mijn agenda staan. Ik kan niet zomaar overal mee stoppen om me te focussen op één ding. Helder. Ik hoor je wat zegt. Dat heb ik uiteraard zelf ook. Maar wat we wel kunnen doen is wat Gary Keller vervolgens in zijn boek beschrijft als ‘het blokken van tijd’. Door elke dag tijd te blokken in je agenda en te werken aan dat ene ding wat voor jou het meest belangrijk is krijg je ongekende focus. Door allereerst te kiezen wat jouw ‘One Thing’ is en vervolgens tijd te blokken in je agenda om daar dan ook als eerste aan te werken kom je veel sneller tot resultaat.

En dat is wat we aan het einde van de week allemaal willen; resultaat. 

Meer over het boek en de schrijvers vind je hier

Contact

KIEBOOM
Training & Development

Bezoekadres: Marten Meesweg 8
3068 AV, Rotterdam

Telefoon 010 441 31 11
Fax 010 441 31 12